Olifanten!

12 augustus 2018 - Ayuthaya, Thailand

Vanmorgen ging al vroeg de wekker. Gelukkig had niemand moeite om zijn bed uit te komen, want we gaan vandaag naar de olifanten!

We hebben er allemaal heel veel zin in en zijn een beetje nerveus voor wat ons te wachten staat. Op de afgesproken tijd komt er een rood taxi busje voor rijden en die brengt ons naar een verzamelplek waar de rest zal aansluiten.

Daar stapt ook onze gids in, die tijdens de rit naar de jungle, ons de geschiedenis van de Aziatische Olifant verteld. Enorm indrukwekkend hoe het allemaal in elkaar steekt!

Onderweg komen we al regelmatig olifanten tegen, wat gaaf!

Uiteindelijk moeten we overstappen naar een jeep, waar we plaats moeten nemen in de achterbak. De weg is steeds slechter, dus de taxi kan daar niet meer rijden. Het laatste stuk moeten we lopen. Ook nemen we allemaal grote zakken suikerriet mee. Dit is een ware traktatie voor de olifanten.

En dan zijn we er eindelijk! De olifanten lopen nog in de jungle met een Mahoot (verzorger) dus de kinderen duiken meteen de rivier in om even af te koelen.

Maar al snel komen de olifanten. 2 wat oudere en 2 jonge, de baby’s zijn zo schattig en speels ❤️ Die zwaaien uit enthousiasme met een kop en slurf. We mogen ze allemaal voeren en ze vinden het heerlijk! Na het eten en spelen, gaan we een tochtje door de jungle maken om te zien hoe ze daar leven. Ook nu is weer te zien hoe bijzonder de band is tussen de dieren en hun verzorger. Vooral de kleintjes zijn de verzorgers steeds ondeugend aan het uitdagen, maar komen ook echt knuffelen met de Mahoot. Vertederend om te zien dat als de mahoot naast zijn olifant staat, de olifant  zijn staart om ‘m heen slaat en ‘m daarmee vast blijft houden.

Als we terug zijn van de jungletocht, is het tijd om met ze te gaan zwemmen. De kindjes springen meteen de rivier in om de olifanten nat te maken. Ik blijf op redelijk veilige afstand staan om foto’s te maken. Tenminste dat dacht ik... ik ging zo op in het foto’s maken, dat ik niet door had dat er een mahoot stiekem achter mij was gaan staan en een emmer water over mij heen gooide....

En toen was ook ik nat, dus sprong ook maar tussen de olifanten het water in. De olifanten hadden zo veel lol en begon dan ook wild te spuiten met hun slurf 😅

Wat een bijzondere ervaring is dit...

De olifanten vertrekken weer met hun Mahoot de jungle in. En wij beginnen aan de weg terug en gaan onderweg met z’n allen lunchen.

Uiteindelijk zijn we pas eind van de middag weer terug in ons hostel. ‘s avonds lopen we nog een rondje over de night markt, waar we weer verscheurt worden vandoor de slapende bedelaars kinderen. Net als in veel andere landen, worden deze kinderen ook hier zwaar onder de drugs slapende gehouden. Verschrikkelijk om te zien. De dagen er na zorgen we ook dat we aan de andere kant van de weg lopen....